piątek, 7 maja 2021

Kawałki lawy z erupcji Geldingadalur

 

Dzięki uprzejmości Karola Wójcickiego z Z głową w gwiazdach otrzymałem do prywatnej kolekcji dwa kawałki lawy z erupcji Geldingadalsgos. Nakręciłem o nich króciutki filmik, który możecie obejrzeć poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=bHFClLjA8jw

W skrócie prymitywna bazaltowa magma z erupcji Geldingadalir pochodzi z głębokości 17-20 km, czyli z płaszcza ziemskiego. Póki co czekam na kolejne szczegółowe badania tej magmy (jej pochodzenia, składu chemicznego, etc.) Wiem, że rodacy zamieszkujący Islandię, którzy wizytowali już miejsce erupcji kilka razy wzięli ze sobą na pamiątkę okruchy tej wspaniałej lawy. Być może w wakacje uda się wizytować dolinę i zabrać ze sobą 2-3 kolejne fragmenty bazaltowej lawy. Tymczasem u góry zdjęcia tych skalnych, otrzymanych w prezencie wspaniałości. Zdj. fontann lawy z aktywnego stożka - mbl.is.

Przy okazji zachęcam do wsparcia mojej skromnej działalności popularyzatorskiej na Patronite i dziękuję wszystkim moim dotychczasowym Patronom za okazane zaufanie. Działam dalej.  

Swoją drogą blog Wulkany Świata powstał dokładnie 11 lat temu. Dzisiaj kolejna rocznica. Mam nadzieję, że moja aktywność przyczyniła się do obudzenia w Was fascynacji ziemskimi i kosmicznymi wulkanami oraz ich erupcjami.

https://patronite.pl/wulkanyswiata

5 komentarzy:

  1. Gratuluję wytrwałości. Mi niedawno stunkęło 10 lat na blogu chemicznym.

    Nie wiem czy widziałeś już filmy z "tornadem lawowym" jakie sfilmowano nocą nad potokiem lawy w Islandii. Było na tyle silne, że wyrywało kawałki i unosiło daleko. Coś wspaniałego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zamieszczałem to nagranie na moim fanpejdżu. Czasem zastanawiam się po co jeszcze prowadzę tego bloga, bo to jest wciąż niszowa tematyka, która większej rozpoznawalności mi nie przyniosła. Jednak mimo wszystko ciągle to robię - nagrodą jest dla mnie to, że ktoś zacznie tutaj stale zaglądać i zafascynują go wulkany. Także gratuluję.

      Usuń
  2. Pisałem ci na e-mail zapytanie, ale nie dostałem odpowiedzi, więc zapytam tutaj:

    Potrzebuję znaleźć kontakt z wulkanologiem z Islandii który "ogarnia" sytuację na półwyspie Reykjanes i mógłby o tym opowiedzieć (oraz zna j. angielski). Znasz taką osobę, lub podmiot który zajmuje się obserwacją wulkanów na Islandii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Twitterze obserwuję przynajmniej kilka takich osób. Podam przykłady. Dr. Thorbjorg Agustsdottir i Dr. Evgenia Ilyinskaya.

      Usuń