czwartek, 13 lutego 2020

Wulkany Świata na Patronite/ umiarkowana eksplozja wulkanu Merapi

Pozwolę sobie skopiować informację z mojego fanpejdża:

Kiedy zakładałem tego bloga blisko 10 lat wcześniej i fanpejdż bodaj w 2013 roku miałem bardzo małe zasięgi. Pamiętam pierwsze posty na fanpejdżu Wulkanów Świata i pojedyncze reakcje na nie. W trakcie silnych, tudzież katastrofalnych erupcji wulkanicznych zdarzały się skoki popularności zarówno bloga, jak i fanpejdża. Tak samo gdy pisałem o superwulkanach, wrzucałem ciekawostki wulkaniczne czy walczyłem z mitem emisji CO2 przez wulkany w kontekście zmian klimatycznych.

Przez lata robiłem to jako pasjonat. W końcu jednak zdecydowałem się na założenie profilu na Patronite. Chciałbym ulepszyć wizualnie mojego bloga, zwiększyć jego zasięgi, dostarczać moim Czytelnikom jak najwięcej rzetelnych i sprawdzonych informacji z trudno dostępnych źródeł i rozbudzić w Was ciekawość, chęć eksplorowania wygasłych, drzemiących i czynnych wulkanów. To nadal jest działalność niszowa i czysto pasjonacka; w końcu w Polsce nie mamy ani czynnych, ani uśpionych wulkanów. Erupcje wulkaniczne i potoki lawy to w naszym rodzimym kraju bardzo daleka przeszłość.

Jeśli chcecie okazać mi wsparcie to zajrzyjcie w ten link (albo chociaż go udostępnijcie):

https://patronite.pl/wulkanyswiata

W dniu dzisiejszym o godzinie 05.16 czasu WIB umiarkowana eksplozja targnęła jawajskim wulkanem Merapi. Obłok erupcyjny osiągnął wysokość 2 km, zarejestrowano w nim wulkaniczne błyskawice. Merapi to jeden z najniebezpieczniejszych wulkanów w Indonezji. Jego erupcje w latach 1930-31, 1969, 1994 i 2010 spowodowały śmierć łącznie około 1700 osób. Ostatnia silniejsza aktywność erupcyjna 2010 roku wygenerowała spływy piroklastyczne, które zabiły około 200 ludzi. Najgroźniejsza erupcja Gunung Merapi miała miejsce w latach 1930-31 i wygenerowała potężne gorejące chmury, które zniszczyły 13 wiosek i spowodowały śmierć 1369 osób. Liczne erupcje Merapi charakteryzowały się także występowaniem groźnych laharów. Świetny tekst związany z zagrożeniami Merapi odnajdziecie tutaj. Warto poświęcić mu nieco czasu.

https://earthquake-report.com/2012/01/11/hazard-map-assessment-of-mount-merapi-central-java-indonesia-using-remote-sensing/

Zdj. dzisiejszej erupcji Gunung Merapi solopos.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz