sobota, 4 czerwca 2016

Obszar wulkaniczny Olot 2016: Wyprawa

Kiedy zakładałem tego bloga i prowadziłem research na temat wulkanów na świecie ku mojemu zdziwieniu odkryłem że w kontynentalnej Hiszpanii znajdują się dwa obszary wulkaniczne. Jeden z nich udało mi się w niedawno (w poniedziałek 30 maja) odwiedzić. Chodzi o Olot, do którego najłatwiej dostać się autobusem z dworca w mieście Girona. Co prawda nie są to wulkany aktywne, ale muszę przyznać że stożki Olot (Garrotxa) są całkiem dobrze zachowane. Kilka słów o nich: w Parku Narodowym Garrotxa znajduje się 40 stożków wulkanicznych. Do ostatniej erupcji ze stożków Croscat i Santa Margarida doszło 11 500 lat temu. Byłem przy wspomnianym Croscat, wspiąłem się na stożek Santa Margarida oraz na stożek Montascopa znajdujący się w sercu samego miasta Olot. Obszar wulkaniczny Garrotxa składa się ze stożków monogenetycznych. W dobrze zachowanym kraterze stożka Santa Margarida (682 metrów wysokości) znajduje się budynek pustelni, który zniszczyło trzęsienie ziemi w Pirenejach w 1428 roku (odbudowano go w 1865 roku). Stożek Croscat o wysokości 786 metrów to najmłodszy wulkan w Olot. Jego północno-wschodnie zbocze zostało wykopane w trakcie długoletniej pracy górniczej odsłaniając wewnętrzną strukturę wulkanu, co jest niemałym rarytasem dla geologów, choć nie pochwalam takiego niszczenia wulkanu. Stożek Montascopa charakteryzuje się owalnym kraterem i znajduje się w szeregu ze stożkami Garrinada i Montolivet. Otaczają jego ładny krater kościół Świętego Franciszka oraz dwie strażnice. Wulkan wybuchł po raz ostatni w przedziale czasowym od 30 000 do 100 000 lat temu. Zatem jeśli kiedykolwiek będziecie na Costa Brava, w Barcelonie czy Gironie zachęcam do odwiedzin obszaru wulkanicznego Garrotxa (Olot).

Na zdjęciach stożki Santa Margarida, Croscat i Montascopa. Rok bez jakiejś wyprawy wulkanicznej to rok stracony. Większe galerie niebawem.

Oto i one, jeśli ktoś lubi zdjęcia wulkanów.

http://volcanic-landscapes.blogspot.com/2016/06/olot-volcanic-field-montascopa-volcano.html

http://volcanic-landscapes.blogspot.com/2016/06/olot-volcanic-field-croscat-volcano.html

http://volcanic-landscapes.blogspot.com/2016/06/olot-volcanic-field-santa-margarida.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz