poniedziałek, 11 maja 2015

Etna 2015 - wyprawa, Lipari, Wyspy Liparyjskie
























6 maja 2015 roku - Królowa europejskich wulkanów Etna chodziła mi po głowie już od dłuższego czasu, zatem wyprawa na Sycylię musiała się prędzej czy później odbyć. Pierwotnie cel był jeden: wejście na cztery kratery centralne Etny (New SE Crater, Bocca Nuova, Voragine, Old SE Crater), ale choć byłem bardzo bliski zrealizowania tego celu niestety wskutek szeregu czynników się nie udało. Mimo wszystko wyprawę na Etnę uważam za udaną, gdyż byłem na wulkanie dwukrotnie: od strony Linguaglossa 7 maja i od strony turystycznej Rifugio Sapienza 9 maja. Zanim jednak postanowiłem zabrać się za Etnę odwiedziłem dwie wulkaniczne wysepki Liparyjskie: Lipari i Vulcano.

Na Lipari (największej z wysp Eolskich) znajdują się niewielkie stratowulkany, kratery i kopuły lawowe. Do ostatniej erupcji na Lipari doszło około 729 roku z Monte Pilatus na północno-wschodnim krańcu wyspy, która wygenerowała wylew obsydianu. Dość powiedzieć, że Lipari słynie z największych złóż pumeksu na świecie oraz bogactwa wspomnianego wulkanicznego szkliwa (obsydianu). Może zerodowane wulkany na Lipari nie wyglądają zbyt efektownie, ale warto się im bliżej przyjrzeć. Z Lipari utkwiły mi także w pamięci dwie malownicze wulkaniczne iglice zwane Pietra Lunga i Pietra Menalda będące pozostałością po erupcji antycznego wulkanu, inaczej Faraglioni di Lipari (pomiędzy wyspami Lipari i Vulcano). Jeśli już zawitacie na Lipari polecam wizytę w tamtejszym muzeum wulkanologii, gdzie można zobaczyć m.in. archiwalne zdjęcia z erupcji Vulcano w latach 1888-90 oraz bazalty i andezyty z wyspy Salina. Szkoda że znaczna część tamtejszej ekspozycji geologicznej jest po włosku.

Więcej zdjęć tutaj:

http://volcanic-landscapes.blogspot.com/search/label/Lipari

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz