piątek, 8 czerwca 2012

Stromboli i Katla


Wulkan Stromboli na Wyspach Liparyjskich znajduje się w silnej fazie erupcyjnej. Północno-zachodni otwór erupcyjny w centralnym kraterze jest miejscem częstych eksplozji, które wyrzucają rozżarzony materiał wulkaniczny na krawędzie krateru. Od dużej erupcji w marcu 2007 roku Stromboli wykazuje intensywną aktywność, co świadczy o obecności magmy w kominie wulkanu. Istnieje możliwość odnalezienia przez magmę ujścia przez szczelinę na Sciara del Fuoco i tym samym efuzji lawy.

We wtorek wieczorem 6 czerwca 2012 roku pod lodowcem Myrdalsjökull rozpoczął się rój 34 wstrząsów sejsmicznych na płytkiej głębokości (od 3 do 7 km). Albo wskazuje to na intruzję magmy albo na aktywność hydrotermalną. Mimo wszystko nie minie zapewne zbyt dużo czasu, jak media zaczną przewidywać rychłe przebudzenie wulkanu Katla, którego w Europie boją się prawie wszyscy. O Katli napiszę jeszcze nie raz.

Obecnie czytane: James Gleick "Informacja"

2 komentarze:

  1. Akurat byłem w tym okresie na Islandii. Miałem nadzieję zobaczyć choć jakiś mały dymek z jakiegokolwiek ichniego wulkanu. Niestety bryndza. Totalne zero. Wróciłem delikatnie rozczarowany.
    Na marginesie świetny blog. Znalazłem go dziś zupełnie przypadkiem i bardzo mi się spodobał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info. Na Islandię wybieram się być może jeszcze w przyszłym roku. Chciałbym odwiedzić choć parę tamtejszych wulkanów - niestety na Eyjafjallajoekull trzeba postarać się o zezwolenie. Póki co na Islandii spokojnie poza sporadycznymi wstrząsami sejsmicznymi na Katli.

      Usuń